Από την Εποχή της 10/3/2013
Ο Ζιμπέρ Ασκάρ είναι ένας από τους πιο γνωστούς αριστερούς αναλυτές του αραβικού κόσμου.
Διδάσκει Διεθνείς Σχέσεις στη Σχολή Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.
Η «Εποχή» τον συνάντησε στο τριήμερο του R Project στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Δύο χρόνια μετά την απαρχή της, ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο απολογισμός της Αραβικής Άνοιξης;
Αντίθετα με τις περισσότερες αναλύσεις που διαβάζει κανείς στην Ευρώπη, σήμερα είμαι πιο αισιόδοξος από όταν ξεκίνησαν τα γεγονότα. Κι αυτό γιατί το βασικό ερώτημα ήταν πάντοτε το πόσο ισχυρές θα ήταν οι ισλαμιστικές δυνάμεις για να ελέγξουν την έκβαση των επαναστάσεων. Προφανώς, ποτέ δεν είχα αυταπάτες. Ήξερα από την αρχή, όπως και όλοι όσοι ασχολούνται με την περιοχή, ότι οι ισλαμιστές ήταν σε πλεονεκτική θέση λόγω της οργανωτικότητας τους, των οικονομικών πόρων που διαθέτουν, καθώς και της εξωτερικής υποστήριξης που δέχονται. Ωστόσο, η εκλογική νίκη που τελικά πέτυχαν στην Τυνησία, ήταν με πολύ χαμηλότερα ποσοστά απ’ ό,τι αναμενόταν. Στη δε Αίγυπτο, ενώ στις βουλευτικές εκλογές πήραν τα 2/3 των ψήφων, στις προεδρικές που ακολούθησαν, έχασαν το 50% της δύναμης τους.
Και στις δύο χώρες τους βλέπουμε να χάνουν έδαφος εν μέσω μεγάλων λαϊκών κινητοποιήσεων. Δεν θέλω βέβαια να φανώ υπεραισιόδοξος. Η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά περίπλοκη. Ωστόσο, η περιορισμένη ικανότητα των ισλαμιστών να λύσουν τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο, το ενδεχόμενο επαναλαμβάνω, να μπορέσει η Αριστερά να παρέμβει στις εξελίξεις με επιτυχία.
Μιλώντας για την Αριστερά, πώς κρίνεται τη μέχρι τώρα στάση της, ιδιαίτερα των πιο ισχυρών σχηματισμών της, του Λαϊκού Μετώπου στην Τυνησία και της Σοσιαλιστικής Λαϊκής Συμαχίας στην Αίγυπτο;
Πρώτα απ’ όλα η Αριστερά, εννοώ η με μαρξιστικές αναφορές Αριστερά, είναι όντως ισχυρή στην Τυνησία, αλλά όχι στην Αίγυπτο. Στην Τυνησία η δύναμη της Αριστεράς βασίζεται στην πολύ σημαντική παρουσία της στο συνδικαλιστικό κίνημα και τη γενική συνομοσπονδία UGTT, που αποτέλεσε την κύρια οργανωμένη δύναμη της εξέγερσης ενάντια στον Μπεν Άλι. Δυστυχώς, αυτή η δύναμη δεν καταγράφηκε στις εκλογές γιατί η UGTT δεν συμμετείχε και οι αριστερές δυνάμεις κατέβηκαν διασπασμένες.
Η Τυνησιακή Αριστερά έβγαλε τα συμπεράσματα της από αυτήν την αναμέτρηση και συγκρότησε το Λαϊκό Μέτωπο. Τώρα, στο πρώτο συνέδριο της UGTT μετά την πτώση του Μπέν Άλι, η Αριστερά πήρε τον έλεγχο της συνομοσπονδίας, κάτι που την ενισχύει πάρα πολύ. Ωστόσο, αν η UGTT δεν αναμειχθεί απ’ ευθείας στο πολιτικό-εκλογικό παιχνίδι, οι δυνατότητες της Αριστεράς θα παραμείνουν σχετικά περιορισμένες. Επιπλέον, αν η Αριστερά και το συνδικαλιστικό κίνημα συνεργαστούν με τη φιλελεύθερη πτέρυγα του παλιού καθεστώτος, πειρασμός που θέλγει αρκετά στελέχη τους, τότε θα απαξιωθούν και θα οδηγήσουν στην αποστράτευση τη νεολαία και τα φτωχά στρώματα της κοινωνίας, που αυτή τη στιγμή είναι στους δρόμους.
Και η Αίγυπτος;
Στην Αίγυπτο, ακόμα και η Αριστερά που συγκροτείται γύρω από τον αριστερό νασερικό υποψήφιο πρόεδρο Σαμπάχι, αν και ιδεολογικά πιο ευρεία, είναι πολύ πιο αδύνατη από την Αριστερά της Τυνησίας. Επιπλέον, εκεί υπάρχει και το νέο κίνημα των ανεξάρτητων εργατικών συνδικάτων. Και στην Αίγυπτο όμως βλέπουμε το Λαϊκό Ρεύμα του Σαμπάχι να συγκροτεί συμμαχία, το Μέτωπο Εθνικής Σωτηρίας, με τη φιλελεύθερη αντιπολίτευση καθώς και τη φιλελεύθερη πτέρυγα του παλιού καθεστώτος. Οι συμμαχίες για την υπεράσπιση της δημοκρατίας είναι θεμιτές. Αλλά αν δεν υπερασπίζεσαι τη δικιά σου ταυτότητα και το δικό σου κοινωνικό πρόγραμμα, τότε δίνεις τη δυνατότητα στους ισλαμιστές να εμφανίζονται αυτοί ως η εναλλακτική λύση στο παλιό καθεστώς.
Σε ποιες άλλες χώρες της Αραβικής Άνοιξης καταγράφεται παρουσία της Αριστεράς;
Στην Υεμένη και τη Συρία. Στην Υεμένη η επαναστατική νεολαία έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέγερση. Άλλωστε, η Νότια Υεμένη έχει σημαντική αριστερή παράδοση. Τώρα η επαναστατική νεολαία συνεχίζει τον αγώνα ενάντια στο λεγόμενο “συμβιβασμό” ανάμεσα στο παλιό καθεστώς και την αντιπολίτευση, συμβιβασμό που επέβαλε η Ουάσιγκτον. Στη Συρία, παρά το όσα λέγονται, είναι σημαντική η παρουσία της Αριστεράς, ακόμα και στο Εθνικό Συμβούλιο της Αριστεράς. Ο πρόεδρος του, ο Ζόρζ Σάμπρα, ανήκει σε ένα από τα ρεύματα του συριακού κομμουνιστικού κινήματος.
Στη Συρία θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι Τοπικές Συντονιστικές Επιτροπές εκφράζουν τις αριστερές αντιλήψεις μέσα στην εξέγερση;
Όχι. Στις Τοπικές Συντονιστικές Επιτροπές συμμετέχουν άνθρωποι όλων των ιδεολογιών, κατά κύριο λόγο νέοι. Στην πλειοψηφία τους δεν έχουν προηγούμενη πολιτική εμπειρία ή ένταξη. Οι Επιτροπές αντιστοιχούν πιο πολύ σε αυτό που είδαμε στην Ευρώπη με το κίνημα των Ισπανών Αγανακτισμένων. Αποτελούν μια αυθεντική έκφραση της εξέγερσης που διεκδικεί δημοκρατία και κοινωνική αλλαγή. Δυνητικά θα μπορούσαν να ανήκουν στην Αριστερά, αλλά εγώ αναφέρομαι σε αυτούς που είναι ιδεολογικά αριστεροί. Να σημειώσω πάντως ότι δεκάδες χιλιάδες στελέχη της εξέγερσης βρίσκονται στις φυλακές, ανάμεσα τους και οι περισσότεροι ηγέτες των Τοπικών Επιτροπών, κάτι που έχει τρομακτική επίδραση στο συσχετισμό δυνάμεων στους κόλπους της αντιπολίτευσης.
Σε ένα άρθρο σας πριν λίγους μήνες, ασκείτε κριτική στη συριακή Αριστερά γιατί δεν επέλεξε την ένοπλη πάλη κατά του καθεστώτος. Τι ελπίδες επιτυχίες όμως θα είχε παίζοντας στο τερέν μιλιταριστικών μεγαθηρίων όπως η Αλ Κάιντα;
Καταρχάς, οι ισλαμιστές όπως η Αλ Κάιντα, άρχισαν να παρεμβαίνουν μετά τον πρώτο χρόνο του ξεσηκωμού, Μέχρι τότε ήταν απόντες. Εγώ δεν είπα ότι η Αριστερά έπρεπε να πάρει τα όπλα από την αρχή. Αυτό που έγραψα ήταν ότι η Αριστερά θα έπρεπε να είχε καταλάβει ότι τα καθεστώς δεν θα έπεφτε από τις διαδηλώσεις, όπως στην Αίγυπτο ή την Τυνησία. Κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να συμβεί σε χώρες όπως η Συρία, η Λιβύη και το Μπαχρέιν, όπου η κυβερνώσα οικογένεια ελέγχει πλήρως τον κρατικό μηχανισμό. Δυστυχώς, στη Συρία η Αριστερά ανήκε στις πολιτικές δυνάμεις που έσπειραν αυταπάτες για μια ενδεχόμενη ειρηνική ανατροπή του καθεστώτος. Έτσι, δεν επιχείρησε να οργανώσει εγκαίρως τις δικές της μορφές ένοπλης αντίστασης και δεν υποδέχτηκε καν τα πρώτα κύματα λιποτακτών του συριακού στρατού. Από τη στιγμή που δεν δεχόταν τους λιποτάκτες για να διατηρήσει τον ειρηνικό χαρακτήρα της αντίστασης, αυτοί στράφηκαν αλλού. Κατά συνέπεια, αφέθηκε ελεύθερος χώρος στους ισλαμιστές και τις μοναρχίες του Κόλπου. Θα ήθελα επίσης να προσθέσω ότι η συριακή επανάσταση αφέθηκε στην τύχη της από τη διεθνή Αριστερά, πράγμα που προκαλεί φοβερή πίκρα στους Σύρους.
Βρισκόμαστε κοντά στο τέλος του Άσαντ;
Όχι. Ο Άσαντ θα συνεχίσει να πολεμάει όσο έχει όπλα και χρήματα. Τώρα έχει χρήματα από το Ιράν και όπλα από τη Ρωσία. Στο πλευρό του έχει ακόμα και μαχητές από το Ιράν και τη Χεζμπολά. Αν συνυπολογίσουμε την υποστήριξη της αλεβίτικης κοινότητας, που ελέγχει τον κρατικό μηχανισμό και τις ειδικές δυνάμεις του στρατού, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι ο Άσαντ θα συνεχίσει να πολεμάει. Οι Αλεβίτες φοβούνται την αντεκδίκηση των άλλων κοινοτήτων που καταπιέστηκαν άγρια από το καθεστώς. Έτσι, είναι αποφασισμένοι να πολεμήσουν μέχρι το τέλος. Γι’ αυτό και η αντιπολίτευση δίνει συνεχώς διαβεβαιώσεις ότι θα τους σεβαστεί. Σε αυτά προσθέστε ότι η αντιπολίτευση δεν διαθέτει όπλα ικανά να αντιμετωπίσουν το στρατό του καθεστώτος.
Δεν της δίνουν όπλα η Δύση και τα σουνιτικά κράτη;
Οι ΗΠΑ δεν παρέχουν, κι εμποδίζουν και τους συμμάχους τους να το κάνουν, σύγχρονα αποτελεσματικά όπλα στην αντιπολίτευση. Επιτρέπουν πχ τη χορήγηση αυτομάτων ή μπαζούκα, άλλα όχι αντιαεροπορικών πυραύλων. Οι ΗΠΑ επιδιώκουν την ανατροπή του Άσαντ, χωρίς όμως διάλυση του κρατικού μηχανισμού και του στρατού, φοβούμενες, όπως και το Ισραήλ, το χάος στη Συρία. Επομένως, δεν επιδιώκουν μια στρατιωτική νίκη της αντιπολίτευσης, αλλά έναν «συμβιβασμό» μεταξύ των δύο πλευρών. Πρόκειται για ένα «συμβιβασμό» τύπου Υεμένης, όπου θα θυσιαστεί ο Άσαντ και θα επιβιώσουν οι άνθρωποι του καθεστώτος. Έναν τέτοιο «συμβιβασμό» δεν μπορεί να δεχτεί όμως η αντιπολίτευση, που μετράει δεκάδες χιλιάδες θύματα. Έτσι, η αιματοχυσία θα συνεχιστεί.
Τη συνέντευξη πήρε ο Γιάννης Αλμπάνης